Szukaj
Akademia Lidera
II LO logo
II LO dla Niepodległej
| Uczniowie naszej szkoły na mobilności w Grecji |
| Wtorek, 20 Maj 2025 08:03 |
|
Podobnie jak w przypadku poprzedniej mobilności, również tym razem uczniowie zakwalifikowani do udziału w projekcie odbyli cykl zajęć przygotowawczych, podczas których poznawali m.in. historię, kulturę i geografię Grecji, a także szlifowali umiejętności językowe. Pobyt w pięknej i gościnnej Grecji był dla naszych uczniów czasem spędzonym bardzo intensywnie, a przede wszystkim niepowtarzalnym doświadczeniem, zarówno w wymiarze osobistym, jak też edukacyjnym i społecznym, sprzyjał nawiązywaniu nowych znajomości, poszerzaniu wiedzy i kompetencji. Nasi uczniowie nie tylko uczestniczyli w zajęciach merytorycznych i panelach dyskusyjnych z rówieśnikami w szkole partnerskiej, poświęconych głównie kulturze, sztuce i historii, ale też prezentowali na szerokim forum swoją szkołę i region, korzystając z przygotowanej przez siebie prezentacji multimedialnej. Komunikacja odbywała się wyłącznie w języku angielskim, co sprzyjało przełamywaniu bariery komunikacyjnej i umożliwiało doskonalenie umiejętności językowych w praktyce. Bardzo ważną częścią mobilności były też zajęcia pozaformalne w ramach bogatego programu kulturowego, który obejmował min. warsztaty w supernowoczesnej Bibliotece Miejskiej w Kozani, zwiedzanie zabytków sakralnych na terenie miasta, warsztaty historyczne na terenie historycznego miasta Joaniny, w tym zwiedzanie tamtejszej starówki i zamku warownego z okresu bizantyjskiego, lekcję muzealną w muzeum Alego Paszy na wyspie jeziora Pamvotida. Odbyła się też wycieczka do Edesy, gdzie podziwialiśmy największy wodospad w Grecji i zwiedzaliśmy stare miasto, w tym muzeum rzemiosła i średniowieczny młyn wodny. Mieliśmy też niepowtarzalna okazję zwiedzić niedawno odkryte grobowce królewskie w Werginie – muzeum to, ze względu na historyczną wagę znaleziska, zostało wpisane a listę UNESCO. To tu odnaleziono grób ojca Aleksandra Wielkiego –Filipa Macedońskiego. Pobyt w Salonikach, gdzie dosłownie na każdym kroku napotykaliśmy bezcenne zabytki i pamiątki ważnych wydarzeń historycznych, stanowił kolejną okazję do poszerzania wiedzy i kompetencji- zwiedziliśmy tu liczne muzea, w tym słynne Muzeum Archeologiczne, Białą Wieżę, mury obronne i starówkę. Wyjątkowym doświadczeniem była wizyta na gwarnym i pachnącym przyprawami tradycyjnym targu Kapani Market. Nie zabrakło też warsztatów tradycyjnego tańca greckiego, który do dziś stanowi integralną część greckiej tożsamości kulturowej, podobnie jak znakomita grecka kuchnia- wszystkim smakowała musaka i sałatka grecka. Młodzież uczestniczyła także w warsztatach z robotyki, w trakcie których poznała oprogramowanie do drukarek 3-D oraz poszerzyła wiedzę z zakresu cyberbezpieczeństwa, co sprzyjało doskonaleniu ich kompetencji cyfrowych. Nie ulega wątpliwości, że udział w projekcie był dla jego uczestników niezapomnianym przeżyciem i przyczynił się do podniesienia ich wiedzy i kompetencji na wielu płaszczyznach. Spędzili ten czas bardzo produktywnie – codziennie opracowywali treści informacyjne zamieszczane na szkolnych mediach społecznościowych, samodzielnie lub we współpracy z rówieśnikami przygotowywali broszury, prezentacje i wystąpienia. Nasi uczniowie przebywali w Grecji dniach od 8 do 15 maja 2025r. wraz z opiekunami – panią Agnieszką Zając i panią Iloną Kulas. #FunduszeEuropejskie II Liceum Ogólnokształcące im. C.K. Norwida w Ostrołęce realizuje projekt „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej” współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego+, w Programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027. Numer i tytuł projektu:24-1-PL01-KA122-SCH-000233174 -‘KURPIE ODKRYWAJĄ EUROPĘ’ Budżet projektu: 152 020,13 PLN (w tym: 82,52% -środki z Europejskiego Funduszu Społecznego, 17,48% - środki z budżetu krajowego) Grupa docelowa projektu: 26 uczniów z klas 2 i 3 II Liceum Ogólnokształcącego im. C.K. Norwida w Ostrołęce spełniający kryterium mniejszych szans. Główne cele projektu: zwiększenie aktywności uczniów poprzez rozwój kompetencji w zakresie przedsiębiorczości i kompetencji miękkich, w tym społecznych i w zakresie świadomości międzykulturowej, wzmocnienie kompetencji komunikacyjnych w języku angielskim, zwiększenie świadomości w zakresie bezpieczeństwa w sieci i podniesienie kompetencji cyfrowych. Korzyści instytucjonalne obejmują zdobycie doświadczenia w realizacji projektów międzynarodowych i ich popularyzację wśród całej społeczności szkolnej, umiędzynarodowienie szkoły i wzmocnienie jej pozycji w środowisku lokalnym, wzrost motywacji do rozwoju wśród uczniów i nauczycieli. Działania zrealizowane w ramach projektu: kampania informacyjna, rekrutacja, zajęcia przygotowawcze dla uczestników w ramach wsparcia organizacyjnego, 2 mobilności zagraniczne obejmujące realizację programu edukacyjnego we współpracy z instytucjami partnerskimi: mobilność do Walencji w Hiszpanii w dniach 7-13 .04. 2025 (12 uczniów i 2 opiekunów), mobilność do Kozani w Grecji w dniach 09-15.05. 2025 (14 uczniów i 2 opiekunów), działania promujące projekt i upowszechniające jego rezultaty. |
| Zmieniony: Czwartek, 06 Listopad 2025 09:24 |











Przed kilkoma dniami grupa 14 uczniów naszej szkoły z klas 2f i 3f wraz z opiekunami zakończyła realizację kolejnej mobilności edukacyjnej w ramach projektu nr 2024-1-PL01-KA122-SCH-000233174 :„Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego+, w Programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027. Tym razem celem naszej podróży była północna Grecja, a konkretnie miasto Kozani położone w Zachodniej Macedonii – regionie niezwykle ciekawym, zarówno geograficznie, jak też historycznie i kulturowo: to tu pod okiem Arystotelesa dorastał słynny Aleksander Macedoński, tutaj też kwitła antyczna kultura, sztuka i filozofia. Spędziliśmy także trzy dni w stolicy regionu – Salonikach. Naszą placówką partnerską w projekcie była School of Arts of Kozani –renomowane liceum o profilu artystycznym, posiadające duże doświadczenie w realizacji projektów międzynarodowych. Okoliczności te idealnie wpisały się w główne założenia naszego projektu, które obejmowały rozwijanie świadomości międzykulturowej, kształtowanie postaw obywatelskich, doskonalenie kompetencji cyfrowych, kompetencji miękkich, z zakresu przedsiębiorczości oraz komunikacyjnych w posługiwaniu się językiem angielskim.