III Szkolny Turniej Debat Oksfordzkich
Środa, 15 Czerwiec 2022 12:45

W dniu 15 czerwca odbył się w naszej szkole finał III Szkolnego Turnieju Debat Oksfordzkich. Forma debat wywodzi się z pojedynków debatanckich pomiędzy brytyjskimi uniwersytetami – Oxford i Cambridge. Turnieje takie miały przygotowywać uczniów do pełnienia ról parlamentarzystów. Obecnie są popularne na całym świecie dzięki swojej widowiskowej formule. Debata oksfordzka ma na celu przekonujące przedstawienie argumentów oraz zbijanie argumentów strony przeciwnej. Udział w debacie kształtuje umiejętności z zakresu retoryki, argumentacji, wystąpień publicznych, swobody wypowiedzi, kulturalnej dyskusji i odpowiedniego konstruowania wypowiedzi. W tegorocznym Finale zmierzyły się następujące drużyny: - po stronie propozycji reprezentacja kl. 3BP w składzie: Magdalena Opęchowska, Michał Duda, Marta Dobkowska i Natalia Krawczyk - po stronie opozycji reprezentacja kl. 3FP w składzie: Adam Kossakowski, Jakub Jankowski, Adam Banul, Mateusz Kochański. Finaliści debatowali nad tezą: ‘Czy Polska powinna przyjąć walutę euro?’ Debatę oceniała Komisja Sędziowska w 7-osobowym składzie: pani Agnieszka Wołosz, pani Anastazja Dzwonnik-Załęska, pani Aneta Mroczkowska, pani Marzena Szymańska, pan Jan Mironczuk oraz zaproszeni goście- przedstawiciele ostrołęckiej adwokatury-pani Edyta Pryzmont- Puchalska oraz pan Paweł Niewiadomski. Funkcję Marszałka finałowej debaty pełnił Przewodniczący Samorządu Szkolnego- Stanisław Kubeł (3B), zaś funkcję Sekretarza pełniła Julia Lewandowska (3B). Jurorzy zgodnie podkreślali wyrównany, wysoki poziom merytoryczny debaty oraz gruntowne przygotowanie uczestników. Wszyscy oni wykazali się erudycją, wysoką kulturą słowa, opanowaniem i refleksem, przekonująco prezentując swoje tezy i kontrargumentując stwierdzenia strony przeciwnej. Przytaczane argumenty dotyczyły kwestii globalnej gospodarki, przedsiębiorczości, polityki monetarnej, kryzysu ekonomicznego i kursu walut. Słuchacze mogli też dowiedzieć się, czym w kontekście wprowadzania euro jest 'derogacja' czy 'efekt cappucino'. Ostatecznie, proporcją głosów 4:3 zwyciężyła drużyna klasy 3BP. Zwycięzcom serdecznie gratulujemy!!! Należy zaznaczyć, że do finału prowadziły eliminacje rozgrywające się na przestrzeni wielu tygodni, w których, oprócz w/w zwycięzców, uczestniczyły drużyny klas: 1b,1c,1d,1e,1f,1g, 2a,2b,3a. Gratulujemy wszystkim tegorocznym uczestnikom odwagi i zaangażowania, szczególnie reprezentantom klasy 1b, którzy zajęli trzecie miejsce na podium. Przeprowadzenie tak wielu inspirujących debat podczas tegorocznego turnieju nie byłoby możliwe bez zaangażowania wielu osób: -członków komisji, którzy oceniali wystąpienia debatantów podczas kolejnych pojedynków. Byli to:pani Beata Kotowska, pani Mariola Rachubka, pani Marzena Szymańska, pani Agnieszka Młynarczyk, pani Joanna Banaszek, pani Aneta Mroczkowska, ksiądz Krzysztof Łapiński, pan Grzegorz Kęsicki; - naszego niezawodnego Samorządu Szkolnego, którego członkowie – Stanisław Kubeł, Marta Dobkowska, Natalia Krawczyk, Julia Lewandowska, Łucja Tabaka- pełnili funkcje organizacyjne podczas każdej debaty. Koordynacją tegorocznej edycji Turnieju Debat Oksfordzkich zajęły się panie Agnieszka Zając i Ilona Kulas.

Zmieniony: Piątek, 17 Czerwiec 2022 11:10